LONDON 22-26 maj 2009

Nu kommer ett jättelångt (och rätt sent?) inlägg om dom underbara och varma dagarna i London..


Fredagen den 22 maj

Vi packade det sista och sen kom pappa och hämtade oss och skjutsade oss till stationen. Vi tog tåget till Kastrup. På tåget lekte konduktören med högtalaren. "I den tysta kupén ska man ha väldigt, vääldigt, väääldigt tysta samtal." xD Fler borde vara som honom. ;*

Väl framme på Kastrup (i väldigt, vääldigt, väääldigt god tid som vanligt ;D) checkade vi in och åt. Planet lyfte kl 18. 1 timme och 40 minuter senare landade vi. Jag lyssnade på musik hela resan. Filippa var jättegullig och höll mig i handen när vi startade och klappade lugnande på mig då och då. :*


När vi äntligen landade hämtade vi vårt bagage. Jag trodde först inte att jag skulle få komma in i England när jag blev stannad i passkontrollen för att han som satt där var tvungen att kolla en extra gång på mitt pass. (Well, I don't blame him - jag ser ut som en förbrytare!)

Sen tog vi tåget till Viktoria station. Vi fixade T-biljetter och åkte till Paddington. Där köpte vi läsk och godis och sen gick vi till hotellet.


Hotellet var ett typiskt engelskt hotell. Verkligen. För er som inte vet hur ett sånt ser ut ska jag berätta..

Vi bodde i källaren. Rum nr 3.

Själva rummet var ungefär lika stort som mitt rum. Där fanns en dubbelsäng (som Filippa & mamma sov i) och en enkelsäng (som jag genast la beslag på). Efter en natt i den sängen var ens rygg död. Och nacke. Kudden syntes knappt som en upphöjning - så tunn var den! Och bäddningen..! xD

Golvet hade givetvis heltäckningsmatta! ;D Fönstret var givetvis inte tätt utan det "läckte in" luft och gick inte att ha öppet om man inte ställde något i vägen. Vår utsikt var ut på en bakgård..

I ena hörnet av rummet stod ett skrivbord med en liten TV och te. I andra en garderob.


Och nu till det intressanta: toaletten!

Det var blött på golvet (UTAN HELTÄCKNINGSMATTA!) redan när vi kom och det stod klart rätt snabbt att det var vasken som läckte.

Kranen var man tvungen att skruva mycket på innan det ens kom något vatten. Och när det väl gjorde det så sprutade det ut!
Duschen hade helt okej stråle och varmvattnet var också helt okej, men där vattnet kommer ut från (munstycket?) var fullt av mögel!(!!) Great.

Men jag gillar ändå engelska hotell. På något konstigt sätt. :P

När vi kom in på hotellrummet åt vi pizzabullar och kollade lite på TV. Somnade väl rätt tidigt.


Lördagen den 23 maj

På lördagen gick vi upp 8.30 och åt frukost. Personalen var helt losta, men jag fick iallafall ägg och bacon. :]

Först gick vi till Paddington och tog T-banan (som jag blev lite in charge of eftersom jag kan läsa T-banekartan "väldigt vääldigt väääldigt" bra! ;D) till Lester Square. Där kollade vi musikalbiljetter och sen fortsatte vi förbi Piccadilly Circus (fan, jag ler bara jag skriver namnen..! xD) och vidare till Waterstone's. På vägen handlade vi kort. Och jag fick en bagde för att jag är så snygg. (Fast det trodde inte mamma på - jag hörde nog ironin i hennes röst..! -.-')


Inne på Waterstone's stannade vi rätt länge. Jag letade igenom hela andra våningen utan att hitta något (förutom en present till Cajsa). Mamma hittade några böcker. Filippa satt i en fåtölj hela tiden och läste Twilight på engelska. Fan vad hon är duktig. Jag är megaimpad! Hon är 11 år och kan läsa Twilight på engelska! När jag gick i 4:an kunde jag väl berätta om mig själv. Typ. ;D

Det slutade med att hon köpte "Coraline" på engelska. Vi satt i en soffa, medan mamma tog en sista runda, och Filippa översatte den för mig. Som pappa sa: "Det är läskigt hur duktig hon är!".


Efter Waterstone's gick vi till Oxford Street. Där var vi på Starbucks och fikade. Jag drack strawberry frappuccino. Den var t.o.m. godare än jag kom ihåg den!

När vi fikat klart (jag gjorde även mitt andra toalettbesök för dagen där, woho!) gick vi till Paperchase. Det är en jättestor affär fylld med fina anteckningsböcker, pennor o.s.v. Jag köpte 8 pennor, 10 badges, 1 anteckningsbok och lite stickers.

Sen gick vi tillbaka till Oxfort Street och jag och Filippa tog en snabb runda på HMV. Sen gick vi alla till Topshop, men det var så jävla mycket folk där och jag hade ont i fötterna så jag och Filippa gav upp och tog T-banan tillbaka till hotellet. Mamma fortsatte.


På hotellet fortsatte Filippa att läsa för mig medan vi åt godis. Tillsist kom mamma.

Vid 18 gick vi till Queensway (jag var jävligt arg så jag stack före..). Där åt vi på Bella Pasta och sen gick vi till Whiteley's. Gick på HMV där med. Och Books etc. Sen stängde dom.

Vi tog tunnelbanan tillbaka till hotellet och kollade på BGT. Vissa var bara för underbara. Jag grät nästan två gånger. xD Skrev kort också. Sen somnade vi.


Söndagen den 24 maj

Vi gick upp vid 7.30 och åt frukost. Sen gav vi oss ut på stan. Vi åkte till Tottenham Court Road. Vi gick till Foyle's Bookshop och Denmarkstreet bara för att jag var tvungen efter Garfunkels dikt som han läste i Göteborg. När jag tagit bilder där tog vi oss tillbaka till Tottenham Court Road och ställde oss vid tunnelbanenedgången. 10.40 kom guiden och 11.00 började Beatlesrundan. Vår guide var en liten man med världens starkaste röst. Han hade en fin skjorta. Vi var runt på Beatlesställen i London. Han sa att han hade sett Paul flera gånger på rundorna, men tyvärr gjorde inte vi det. Han visade även bilder på honom och en massa artister. Hans favorit bild var den på han och Paul. Haha.

Bara för det måste jag visa min bild med Paul, hehe:

Sen tog vi tunnelbanan. Nere på tunnelbanestationen var det en som spelade "Yesterday". Då kollade alla i vår lilla Beatlesgrupp på varandra och log. Det var lite fint. Beatlesrundan avslutades vid Abbey Road. Mamma tog en bild på mig och Filippa när vi gick över samma övergångsställe som Beatles gjorde. :'D (Ibland är hon allt bra turistig..! ;D) Sen gick vi till Beatlesshoppen och jag köpte ett kort och ett tygmärke (+ ett till Marina :*).

Sen tog vi tunnelbanan till.. någonstans och gick på Starbucks.

Efter det tog vi tunnelbanan till Camden och gick en runda där. Det var extremt varmt. Jag svettades t.o.m. på ryggen fast jag bara hade kjol och T-shirt. Det var lite galet. Hittade ingen kjol eller några skor (fan, fan, fan!), men jag shoppade loss i en strumpbyxaffär. Så ja, mina ben kommer vara sjukt snygga framöver iallafall! ;D

Efter några timmar stack vi. Jag och Filippa till hotellet och mamma vidare till nåt annat ställe.

Vi hade sjukt kul på hotellet. Seriöst, det var längesen jag skrattade så jävla mycket! x'D

När mamma kom hem kollade vi lite på TV och sen åkte vi till Marble Arch och åt på KFC.


Filippa: Vet du vad som hade varit pinsamt?

Jag: Nä?

Filippa: Om någon frågade mig vad "KFC" betyder och jag sa Kastrerad Fried Chicken.

Jag: Eeeh.. ja? Men varför skulle du säga det?

Filippa: Nä, men om jag skulle tänka på "Bonde söker fru".. typ.

Tydligen betyder "Bonde söker fru" och "kastrering" samma sak för Filippa. Och tydligen tänker hon ofta på det? x'D


Sen skyndade vi oss hem för att se BGT. När det var slut var jag och Filippa så jävla flummiga. Vi skrattade åt allt! Speciellt åt att Filippa lyckades glida av dubbelsängen - fast hon satt i mitten av den. Och TB-mannen! x'''D Och "Sofie" och snea munnar och "The next station"-krocken. (Filippa fick en bula.. xD) Ja, herregud. Tillsist började mamma gapflabba när hon pratade med pappa i telefon.

Minns inte när vi somnade.. ;D


Måndagen den 25 maj

Det var Bank holiday den här dagen, men allt var öppet överallt iallafall.  

Vi åkte först längs Themsen till The Globe (Shakespeare's theatre). Tittade först på utställningen och sen gick vi en guidad tur inne på själva teatern. Där inne repeterade dom "As you like it". Jättekul att kolla på. Innan jag dör ska jag ha sett en teater där.

Efteråt handlade vi i shoppen och sen åt vi glass från en av deras fina glassbilar. :'D


Efter stack vi till Hamley's för att hitta en Twilightgrej till Cajsa, men det fanns inga där konstigt nog så vi stack till Forbidden Planet och hittade en massa grejer. (Och även den perfekta presenten till Marina!) Efter det åkte vi till Primarks och handlade jättemycket. Lämnade allt till mamma som fick stå i kön medan jag och Filippa åkte tillbaka till hotellet. Innan vi skulle sticka ut blev vi ovänner. Så den kvällen var väl inte superkul. Eller inte förrän vi kom hem igen och käkade godis & chips och kollade på BGT! ;D


Tisdagen den 26 maj

Vi packade ner det sista och åt frukost. Sen lämnade vi väskorna i receptionen och tog tunnelbanan till V&A där vi kollade på en hattutställning. Den var verkligen jättefin. Ascoola hattar och även typ hatten Johnny Depp hade på sig i POTC och Darth Vaders mask o.s.v. Kul. (: Fast Filippa tyckte inte det var speciellt kul så vi stannade inte så länge. Tog en runda i shoppen och jag köpte en penna av återvunna engelska tidningar som luktade bär.


Sen tog vi vår sista frappuccino på Starbuck's. Kind of sad..

Efter det hade vi bara några timmar kvar så Filippa & mamma stack till Primarks och köpte några skjortor till pappa medan jag åkte till HMV. Jag skulle seriöst kunna bo där! Mamma & Filippa kom efter två timmar. Då hade jag hunnit med musikavdelningen så jag tog en snabb scan av resten och sen betalade vi. Efter det tog vi en röd dubbeldäckare till hotellet för att hämta våra väskor. Åkte till Victoria och sen vidare till Gatwick (med Gatwick Express).


När vi checkade in vårt bagage kollade mannen i incheckningen på mitt pass och sen på mig och sen sa han på jättefin engelska: "Sanna is very different!". Och sen blinkade han. ;')

Det hände inte så mycket på Gatwick. Mamma pep i säkerhetskontrollen och en kvinna tog på sig hennes väska, men annars inget. xD

Flygturen gick rätt smärtfritt faktiskt. Jag lyssnade på musik och hade alla AC på mig som vanligt + Filippa satt bredvid och lugnade mig - igen.


När vi kom till säkerhetskontrollen på Kastrup kollade kontrollanten på mitt pass och sa danska (men jag översätter det till svenska så att Marina också ska förstå): "Ditt hår var mycket finare innan!". Tack? (Då hade jag förutom en shoppingdag i London + resan hem även sprungit för att hinna före ett jobbigt Fjällrävenpar som vi träffade ÖVERALLT i London och som tog samma flyg dig OCH hem.. Så ni kan ju själv tänka er hur fräsch jag kände mig!)

Engelskmän och danskar är väldigt, vääldigt, väääldigt olika. ;D


Vi tog iallafall tåget från Kastrup och sen mötte pappa oss i Malmö! :'D Han hade klippt sig väldigt.. kort. x'D Tydligen hade han tagit av sig glasögonen och när han hade satt på sig dom igen hade han 2 mm hår kvar, typ.


La ni förresten märke till en sak? Det regnade inte en enda gång! Det var första gången jag var i London när det inte regnade.

Okej. Det får räcka. Nu orkar jag inte skriva mer.
Ni missade verkligen något iallafall. :''D


Kommentarer
Olivia

OMG. Mina ögon började gå i kors ett tag där. Men det var bra att jag fick något att läsa, för jag har tråkigt.

Engelska hotell är skabbiga, men utan dem så funkar det inte riktigt. Det ska vara sunkigt, annars är det inte rätt. På mitt hotell var taket grönt (oavsiktligt).

Jag blir helt glad över att läsa namnen på ställena, för då kommer allt tillbaka. Piccadilly. Tottenhamn. Ett namn jag alltid tänker på i London är Oxford Circus. Det har fastnat.

Bara för att så måste jag lyssna på Anarchy in the U.K. :D

JAG VILL OCKSÅ TILL LONDON!

Jag fattar föresten inte vad folk har emot dig. Du blir alltid dissad? XD

Danskar suger, engelsmän är mina män.

2009-07-02 @ 21:44:12
URL: http://cousincocaine.blogg.se/
sandra

ååh london. världens underbaraste stad. jag måste nog undersöka den där beatlesrundan nästa gång jag åker dit, jag visste inte ens att det fanns en sån!

(och jag håller för övrigt med dig om att man skulle kunna bosätta sig på HMV, jag gör alltid av med alldeles för mycket pengar där..)

2009-07-04 @ 15:24:06
URL: http://yousoundsotwee.blogg.se/
Marina

HAHAHAHA KFC-grejset. haha x'D

Jag dör och får ett litet leende på läpparna varje gång jag läser ett namn etc. Allt får mig att tänka på när vi var där och hur mycket jag saknar det. Jag hoppas det är dags snart igen ;D

Och jag dör av väntan på att få se vad du köpt till mig juh! :D Och jag har faktiskt blivit mycket bättre på danska nu xD eller ja, liite bättre iaf! (Y)

haha nu minns jag inte vad du skrev mer. hahah som sagt, BRA minne! men ja. nej.

PUSS!



2009-07-05 @ 15:16:09
URL: http://everpresentpast.blogg.se/
V

hahahha shit vad mkt xD

men det låter som att du har haft det jättebra :D

2009-07-05 @ 16:19:17
URL: http://musicinmylife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0